Sunday, April 8, 2007

מטלה חופשית- עלייתינו לתורה


עליה לתורה היא הזכות לקרוא בתורה, בזמן התפילה בבית הכנסת.
העליות לתורה מתקיימות בכל תפילה בה מתקיימת "
קריאת התורה". כלומר, בתפילת שחרית של שבת, בימים טובים, ראש חודש, ימי תענית, וכל יום שני ויום חמישי. כמו כן, בתפילת מנחה של שבת וימי תענית.
בשבת, בה קוראים בתורה את
פרשת השבוע, מחולקת קריאת התורה לשבע "עליות", ולאחריהן ישנה עלייה נוספת בה חוזרים על שלשה עד חמישה הפסוקים האחרונים של העלייה האחרונה, עלייה וחזרה זו נקראת מפטיר, מכיוון שהעולה בה קורא גם את ההפטרה. לפי ההלכה עליית ה"מפטיר" מוקנית ל"חזן" של תפילת מוסף.
בחגים מתחלקת קריאת התורה לחמש "עליות", (מלבד
יום הכיפורים בו יש שש "עליות"), ואחריהן "מפטיר" הקורא פסוקים מעניינו של החג.
בימי חול, כולל ימי תענית, וכן בתפילת מנחה של שבת ותענית, מתחלקת הקריאה לשלוש "עליות", ובראש חודש לארבע. בימים אלו אין עליית "מפטיר".
בחגים מסוימים יש גם עליה מיוחדת לקריאת אחת מהמגילות -
שיר השירים בפסח, קהלת בסוכות, מגילת רות בשבועות, ומגילת אסתר בפורים. בתשעה באב קוראים את ספר איכה ללא עליה.

איך אני רוצה שבר המצווה שלי יהיה?

אנחנו רוצים לעשות את הבר מצווה עם כל המשפחה ולהזמין את כיתתי ואת חברי הקרובים לבר מצווה שלי ושהבר מצווה תיהיה באולם גדול ויפה.

לגנית!

יש לנו שני דפים. למטה תלחצי על
older posts
ותראה עוד כתבות שעשינו

Saturday, April 7, 2007

מעבר מיסודי לחטיבה

המעבר מן היסודי לחטיבה זה מעבר מאוד גדול ומפחיד בשבילנו כי אנחנו לא כל כך מכירים שמה מישהו ואנחנו מפחדים שלא יהיו לנו חברים ושלא ישימו אותנו באותה כיתה אעם החברים הטובים שלנו ואנחנו מאוד חוששים ומתרגשים מן המעבר.

תחום החברתי

אנחנו חושבים שאנחנו מאוד מקובלים כי יש לנו הרבה מאוד חברים.

תחום אישי

.השנה החלטנו ממש להשקיע בלימודים ולכן אנחנו מתכוננים לכל מבחן, מכינים את כל השיעוריםו מקשיבים למה שאומרים לנו
ועכשיו אנחנו מקבלים ציונים יותר טובים ועלים בלימודים וזה נותן גם הרגשה טובה לעשות את השיעורים ולהשקיע בזה ולא לעשות בשביל לגמור אלה לגמור בשביל לקבל ציון יותר טוב.

האם יש שינו בתרבותי?

לנו יש שינוי די גדול בתוכניות הטלויזיה שאנו רואים במוזיקה ובסרטים והתחביבים שלנו משתנים.
שהיינו ילדים אהבנו תוכניות יותר"תינוקיות" שמענו שקולינו משתנה אנחנו יכולים לראות מרחב גדול יותר של סרטים ותוכניות, ו"נפתח לנו הטיאבון" וגם השתנה דברים שפתאום אנחנו לא אוהבים יותר.

?איך אני חוגג את בר המצווה

מה אומר הטקס לגבי?
לדעתינו הטקס זה זה תהליך חשוב בחיים שלנו אנחנו מתרגשים שאנחנו עולים לתורה.
משפחתי עושה לפי המסורת כך שאני גם עושה לפי משפחתי וגם לפי המסורת שהיא את כל המשפחה לחגוג איתי אבל כצת בצורה שונה אז אני מזמין גם את כיתתי.

מצביינו החברתי

אנחנו עהולכים לכל הבת מצוות ובני מצוות בשביל לספר את המצב החברתי אנחנו מנסים לתעניין בבגדים בשביל להראות טוב.
אנחנו הולכים לחברים,סרטים ולעוד כל מיני מקומות כדי שהיה לנו כיף.

איך משיגים את הכסף ומה אנחנו עושים איתו?


אנחנו לא עובדים אך אנחנו מקבלים דמי כיס חלק אנחנו שומרים וחלק קונים דברים שאנחנו רוצים/צריכים.
בעתיד אנחנו רוצים לעבוד כדי להרוויח כסף שבאמת אנחנו צריכים ולא משהו שאנחנו רואים ורוצים לקנות כי זה מושך אותנו וזה לא משהו שאנחנו באמת צריכים אלה משהו"חד פעמי".

התפתחות גופנית ומינית של בנים בגיל ההתבגרות

התפתחות גופנית ומינית של בנים בגיל ההתבגרות
תהליך ההתבגרות המינית יכול להתחיל בגיל 10-12 וגם לפני זה או אחרי זה, והוא יכול להמשך עד גיל 16 בממוצע אבל גם אחרי זה. אצל כל נער תהליך ההתבגרות יכול להמשך זמן אחר. בתחילת צמיחת אברי המין האשכים גדלים, שק האשכים יורד כלפי מטה ואח"כ גם הפין גדל. שיער הערווה מתחיל לצמוח סביב בסיס הפין. הצמיחה לגובה מתרחשת במקביל וזה קורה כשנתיים אחרי הצמיחה לגובה של הבנות. אם האשכים לא באותו גודל וגובה בסוף התהליך זה נורמלי וגם אם יש נפיחות בשדיים לתקופה מסוימת זה נורמלי. בתהליך הצמיחה יש לפעמים חוסר פרופורציה בין חלקי הגוף. לפעמים יש פער בין התפתחות גופנית ורגשית ויש מתבגרים שקשה להם רגשית להסתגל לשינויים אלה.
התפתחות גופנית ומינית של בנות בגיל ההתבגרות
גיל ההתבגרות המינית של בנות מתחיל בערך מגיל 9-11 ולפעמים מגיל יותר מבוגר. אחד השינויים הראשונים הוא הצמיחה לגובה ובמקביל לזה התפתחות ניצני השדיים. שד אחד עשוי להתפתח מהר יותר מהשני. שיער הערווה מתחיל לצמוח וכשנתיים אח"כ שיער בית השחי. כשהמחזור הראשון מופיע, הצמיחה לגובה נעשית איטית יותר. מחזור הוסת בתחילה לא סדיר בד"כ, ולוקח זמן עד שהוא נעשה סדיר. אם סדר השינויים הגופניים השונים הוא אחר, זה נורמלי.

טקסי התבגרות בתרבויות שונות

הודו- טקס הלידה השנייה
טקס ההתבגרות בהודו מתקיים רק לבני שלושת המעמדות הגבוהים. (בהודו יש מספר מעמדות חברתיים, שהנמוכים שבהם נחשבים טמאים.) הטקס נקרא "אופנאיאנה", שפירושו "הלידה השנייה". לפני הטקס שייכים הנערים למשפחתם, ואילו אחריו הם כאילו נולדים מחדש והופכים חלק מהחברה. בעבר היו הנערים יוצאים, לאחר הטקס, ליער לחיות שם וללמוד מפי מדריך על החיים. כיום חוזרים הנערים לבית הספר, אך מעמדם הוא כשל בוגרים. הטקס נערך לנערים בגילאים 12 - 20, והוא עמוס בסמלים שמבטאים את המעבר מעולם הילדות לעולם הבגרות

יהדות- בר מצווה
כשנער יהודי מגיע לגיל 13, נערך לו טקס בר-מצווה. בטקס דתי זה מצטרף הנער לקהילת המאמינים הבוגרים. אביו מברך ואומר: "ברוך שפטרני מעונשו של זה" ומתכוון לומר בכך, שעד עתה היה הוא, האב, אחראי למעשי בנו, ואילו מעתה הנער עצמו אחראי למעשיו שלו ולמילוי המצוות. במהלך הטקס עולה הנער לתורה בפעם הראשונה, כלומר קורא בתורה לפני הקהל. הוא קורא את הקטע האחרון של פרשת השבוע - ה"מפטיר" - מתוך ספר תורה שהוצא מארון הקודש. לאחר מכן קורא הנער קטע מספרי הנביאים הקשור לפרשה. זוהי ה"הפטרה". מכאן והלאה חלים על הנער חובות וזכויות של מבוגר: למשל, הוא חייב במצוות הנחת תפילין, והוא רשאי להשתתף ב"מניין" - תפילה בחבורה של 10 גברים לפחות. גם נערים רבים שאינם דתיים עוברים את הטקס, ובכך הם מצהירים על עצמם שהם חלק מהמורשת היהודית

גיל 13 גיל 12 התייחסות אישית

לדעתינו גיל 13/12 הם גילאים מאוד חשובים בחיים כי את/ה עובר/ת מילד/ה לנער/ה

למה גיל 12? למה גיל 13?

חוגגים בר מצווה בגיל 13 ובת מצווה בגיל 12 כי במשנה אבות ה' , כה' כתוב: "בן שלו עשרה למצוות ובת שתים עשרה למצוות" "בן שתים עשרה משלימים מדאורייתא, בתינוקת... בן שלוש עשרה משלימים מדאורייתא בתינוק" (יומא פ"ב ע"א) מקור ההבדל בין הגילאים נעוץ בגיל שבו מגיעים לבשלות מינית